Översikt

Teknikhistorisk resa till Ruhrområdet i Tyskland

Följ med på en spännande resa till Ruhrområdet i Tyskland, sedan länge förknippat med kolgruvor, vapensmedjor, bolmande masugnar och slamrande stålverk. Idag är det Europas största sammanhängande industricentrum. Här finns allt mellan storskalig kemiindustri och små textilfabriker. Orter som Duisburg, Bochum, Essen och Dortmund har vuxit ihop till en sammanhängande megastad som sträcker sig över en yta stor som halva Skåne, tätt genomkorsad av motorvägar, kanaler, spårvagnssträckor och järnvägar.

Vi kommer bland annat att få se den numera nedlagda, gigantiska stenkolsgruvan och världsarvet Zollverein i Essen, som en gång gav bränsle åt familjen Krupps stålindustrier och vapensmedjor. Dessutom besöker vi stålverk i full produktion liksom museer inriktade på stål och industriproduktionen. Ett annat tema är kemiindustrin, med en historia som rymmer såväl läkemedel som sprängämnen och stridsgaser.

Men vi har även en hel del annat på programmet, som en utflykt till Wuppertal med dess unika hängande spårväg, Schwebebahn. På vägen dit hinner vi med ett stopp i Neandertal, där de första fynden av neandertalmänniskan gjordes.
Wuppertal har också en sedan länge haft en blomstrande textilindustri, specialiserad på band och spetsar. I september 1820, föddes Friedrich Engels, medförfattare till Kommunistiska manifestet i Wuppertal, som son till en av stadens mest förmögna fabriksägare. 

Resan guidas av journalisterna och författarna Kaianders Sempler, kulturredaktör på tidningen Ny Teknik och Erik Mellgren, tidigare bland annat redaktör för tidningen Teknikhistoria. De utlovar många bra historier, spännande miljöer och ett och annat glas gott öl.


Om Erik Mellgren och Kaianders Sempler
Erik Mellgren är teknikjournalist och populärvetenskaplig författare med en mängd barn- och ungdomsböcker bakom sig. Tidigare redaktör för tidningen Teknikhistoria. Kaianders Sempler är vetenskapsjournalist och illustratör med vetenskapshistoria som specialitet. Skrev och tecknade under många år varje vecka i tidningarna Ny Teknik och Affärsvärlden.

Reseprogram

  • Dag 1 Stockholm, Köpenhamn, avresa med tåg mot Düsseldorf

    Avresa från Stockholm, Köpenhamn eller Göteborg med tåg till Düsseldorf via Köpenhamn och Hamburg. Erik Mellgren och Kaianders Sempler medföljer från Stockholm. Under nedresan finns möjligheter att köpa mat vid tågbyten och vi ankommer Düsseldorf närmare midnatt. Vi promenerar, ca 10 minuter med vårt bagage till vårt hotell Novum Hotl Madison på Graf Adolf Strasse i Düsseldorf. Här bor vi resans första fyra nätter.

    Düsseldorf kommer vara vår bas under resorna i Ruhrområdet. Staden ligger i provinsen Nordrhein-Westfalen, är Tysklands 7:e största stad med drygt 600.000 invånare och ligger vid floden Rhen.
    Den är idag en välmående storstad med stor konstscen och centrum för Tysklands modeindustri och telekommunikation. Här finns även en fin gammal stadskärna, Historische altstadt, shopping på  Köningsallee och ett berömt öl, Altbier. Författaren Heinrich Heine föddes här och man kan besöka det huset under någon av dagarna på plats.      

  • Dag 2 Düsseldorf – Essen

    Efter frukost tar vår buss oss mot Essen och vårt besök till Zollverein Zeche Essen.
    Här gör vi ett studiebesök med guidning, rundvandring ca 2 tim med engelsktalande guide. Den nedlagda stora stenkolsgruvan Zollverein Zeche är numera världsarv och museum. Gemensam lunch i närheten.

  • Efter en gemensam lunch skall vi bege oss till Heinrichhütte i Hattingen, den äldsta smältugnen för stål i regionen. 
    Henrichshütte grundades 1854 när kol- och malmfyndigheter tillsammans med tillgången till den navigerbara Ruhrfloden skapade förutsättningar att omvandla den lantliga idyllen till en imponerande anläggning av framtidens industrier. Här uppfördes en järnproducerande anläggning som snabbt fick en kokseldad masugn, och denna - då revolutionerande - teknik gav runt 25 ton tackjärn om dagen.
    Men den sanka Ruhrdalens ständiga översvämningar av transportvägarna på räls, de omfattande miljöföroreningarna skapade problem. På 1870-talet sinade järnet och man var tvungen att importera från andra delar av Tyskland och Sverige, ägarbyten, behov av moderniseringar kostade pengar. 1940 var produktionen på 800 ton tackjärn per dag och 1959 var 10,000 arbetare anställda för att driva två ugnar som gav vardera 2.400 ton per dag. Dödsstöten var stålkrisen, bristen på en djuphamn, amerikanskt och japanskt konkurrerande stål under 1960-talets slut och nedgången kulminerade 1987 då den sista av ugnarna sprängdes.   
    Vi följer rutten och historien av Ruhrområdets tunga industri samt lär känna Henrichshüttes en gång tuffa arbetsvärld. Vi beser de enorma gasmotorerna, de panoramiska vyerna från smältugnen och ser en förevisning av smältugnen med Bessermerteknik.    

    Sedan åter till hotellet. På kvällen gemensam middag.

  • Dag 3 Düsseldorf – Wuppertal - Mettman

    Denna dag går turen mot Wuppertal. Staden har sedan länge haft en blomstrande textilindustri, specialiserad på band och spetsar. Vi kommer besöka ett bandväveri-museum. Vi fortsätter med en guidad sightseeingtur i Wuppertal där vi även får prova på att åka med den unika hängande spårvägen, Schwebebahn och vi blir informerade om Friedrich Engels födelse i staden. På vägen tillbaka gör vi ett stopp i orten Mettman för att besöka Neanderthal Museet där vi får en guidad rundvandring. Lunch under dagen.
    När vi återkommer till Düsseldorf äter vi en gemensam middag. 

  • Dag 4 Düsseldorf – Leverkusen med Bayer Chempark

    Dagens tema är kemisk industri och vi ska åka söderut till Leverkusen för att besöka Chempark – Leverkusen. Det största företaget Bayer AG är ett stort multinationellt företag med huvudkontor i Leverkusen. Företaget grundades 1863 och tillverkar idag bl a läkemedel, växtförädling och bekämpningsmedel. Under första världskriget blev företaget en del av den tyska rustningsindustrin med tillverkning av sprängmedel och kemiska vapen och samma sak hände även under andra världskriget, då fabrikerna ställdes om till krigsproduktion. Vi får en guidad rundvisning i Chempark. 
    Därefter reser vi till Duisburg där Europas största fabrik för stålproduktion är belägen. Vi har fått möjlighet att lägga in besök hos Thyssenkrupp under dagen och därför kommer lunchtiden ikläm. Alla alternativ som medhavt lunchpaket, tidig lunch eller sen sådan är möjliga och vi rekommenderar att du tar med lite extra snacks för att hålla humöret uppe.

  • Stål i Duisburg

    Världen ändras snabbt men stål har fortsatt en stor och betydelsefull del i transformationen av vårt samhälle. Stål av högsta klass hjälper såväl elektriska motorer att gå, är nyckeln i vindturbiner men det är också återvinningsbart och erbjuder en närmast oöverträffad hållbarhet. Under vårt besök på Thyssenkrupps fabrik i Duisburg får vi höra mer om framtidens stål i produktionsprocesser från igår till imorgon. Duisburg är plats för Europas största stålproduktion och för att hålla hög säkerhet på besöket så finns vissa krav på heltäckande smutståliga kläder och hela rejäla skor utan hål, dvs ej sandaler, för säkerheten under turen. Detta gäller även om lufttemperaturerna är höga under besöket. Personer med begränsad rörlighet, svårigheter att gå, pacemaker-bärare eller gravida kvinnor rekommenderas inte att deltaga, eller att vara extra försiktiga, liksom att alla respekterar avspärrningar med mera. Fotografering är inte tillåten.

  • Tidig middag äger rum i Duisburg med en äkta Ruhr-middag innan vi reser åter till vårt hotell i Düsseldorf. 

  • Dag 5 Düsseldorf – Hamburg

    Efter frukost checkar vi ut och promenerar till tågstationen för att resa med tåg till Hamburg. resan tar drygt tre timmar och vi rekommenderar att du äter en lunch ombord.
    När vi ankommer Hamburg så promenerar vi till vårt hotell Graf Moltke och deponerar väskorna där. Sedan bär det av på promenader och tunnelbaneturer i Hamburg.
    På programmet står kaffemuseet Burg för en kaffe och en kaka, en guidad promenad i Speicherstadt samt en tur in på Miniatur Wonderland.
    När vi åter är på vårt hotell i Hamburg blir det en stunds vila innan det är dags att äta en trevlig avskedsmiddag med nordtyska specialiteter på välbekanta Schifferbörse nära hotellet.

  • Dag 6 Auf Wiedersehn Hamburg

    Under morgonen checkar vi ut och rullar våra väskor till Hamburgs tågstation för resan hem. Vi ankommer Sverige och Stockholm under sen kväll.

Karta

Resfakta

Reslängd 6 dagar
Avreseort Stockholm
Avresor 9/4
Pris Från 21 990 kr
Enkelrumstillägg 3850 kr
I priset ingår
  • Tåg Stockholm – Düsseldorf, via Köpenhamn och Hamburg t/r
  • Platsbiljetter ombord
  • Transporter, entréer och visningar enligt program
  • Fyra nätter på mellanklasshotell i Düsseldorf, del i dubbelrum
  • En natt på mellanklasshotell i Hamburg, del i dubbelrum
  • Fem frukostar/picknickfrukostar
  • Tre luncher
  • Fyra middagar
  • Svensktalande teknikhistoriska ciceroner
  • Engelsktalande lokalguider
  • Tysktalande lokalguide (översättes av Erik och Kaianders)
  • Skatt

Anslutningsort
Vi undersöker gärna möjligheten att resa från andra avreseorter på förfrågan och mot eventuellt tillägg.

Resplan

Dag 1. Tåg från Stockholm/Göteborg/Köpenhamn med tågbyte i Köpenhamn och Hamburg till Düsseldorf. Ankomst och promenad till hotell för sen incheckning.
Dag 2. Buss till Essen för världsarvet Zollverein samt besök på Heinrichshütte Hattingen. Lunch och middag inkluderat under dagen.
Dag 3. Buss till Wuppertal för bandväverimuseum, stadstur och Schwebebahn - eftermiddagsbesök på Neandertal museet. Lunch och middag inkluderat under dagen.
Dag 4. Buss till Leverkusen med guidat besök på Bayer Chempark.
Besök på Thyssenkrupp i Duisburg, Europas största stålverk. Enkel lunch. Retur till Düsseldorf. Gemensam middag.
Dag 5. Utcheckning och promenad till tågstationen för avfärd till Hamburg. Besök på Kaffemuseum Burg och guidad tur i Speicherstadt och Miniatur Wonderland. Middag.
Dag 6. Utcheckning och promenad till tågstationen för avfärd till Sverige.    

Resesätt Tåg

Valbart tillägg
Om din flygresa inte är klimatkompenserad kan du välja att själv göra det  här »

Så här bokar du
Klicka på knappen Boka direkt och fyll i uppgifterna. När du har slutfört din bokning får du en bekräftelse och en faktura på din anmälningsavgift som ska betalas inom 10 dagar. Vi garanterar din bokning under den tiden. Datum och belopp för slutbetalning framgår av din faktura, vilket är 40 dagar före avresa, om inga anpassade villkor gäller för din resa.

Avbeställningsskydd och reseförsäkring
Som resenär hos Historiska Resor ansvarar du för att ha en fullgod sjuk- och olycksfallsförsäkring för hela reseperioden. Vi rekommenderar att du ser över din försäkring och även tecknar en avbeställningsförsäkring hos ditt försäkringsbolag i samband med din bokning som gäller om resan måste avbokas p.g.a. sjukdom. Det är viktigt att kontrollera försäkringsvillkoren då det kan ske förändringar.

Läsarresor
Om din resa är i samarbete med tex en tidning eller förening, förmedlar vi dina personuppgifter till dem i enlighet med vår integritets- och personuppgiftspolicy.

Pass och visum
För dig som ska resa utomlands är det viktigt att kontrollera att ditt pass är giltigt och oskadat. Kontrollera även att passet uppfyller de regler som gäller för landet du ska besöka. Polismyndigheten utfärdar nya pass och handläggningstiden kan variera. Om du behöver ansöka om nytt pass bör du göra det omgående. Observera att det är din egen skyldighet att kontrollera vad som gäller rörande visum, extra viktigt om du har annat pass än svenskt.

Vaccination
Behovet av vaccination skiljer sig åt beroende på resmål och individuellt hälsotillstånd. För inresa till vissa länder rekommenderas vaccinationer. Kontakta din läkare, vårdcentral eller vaccinationscentral för närmare information.

Deltagarantal
Deltagarantalet på våra resor är cirka 20 - 30 personer. Vid annat deltagarantal anges det på den specifika resan. 

Bra att veta

Eftersom resan företas med tåg och vi bor på gångavstånd från stationen skall du kunna ta hand om och bära/dra ditt bagage själv. Hela leder och normal grundkondition är en grundplåt för en fin reseupplevelse. Stadspromenader går i långsamt tempo. Under besöken på museer och fabriker kan vi komma att delas upp i mindre grupper. 

Boka din resa

2024-04-09 2024-04-14 21 990 kr Tåg Stockholm Väntelista Förfrågan