Översikt

Forskning och Framsteg till Kultur- och teknikhistoriens Paris

Välkommen på en resa utanför allfarvägarna i Paris med vetenskaps- och teknikjournalisterna Kaianders och Erik!

Följ med oss till Paris! En fullmatad kultur- och teknikhistorisk resa som innehåller såväl utflykter högt över marken som under jord och utefter Seines vatten. Vi får komma in i unika miljöer, som Eiffels aerodynamiska laboratorium och kommandocentralen som styr alla Paris vattenvägar. Naturligtvis får vi också njuta av god fransk mat, goda franska viner och många bra historier.
Vi besöker bland annat Service de Canaux, ledningscentralen som styr Paris vattenvägar med slussar kanaler och öppningsbara broar. Vi kommer också besöka flera spännande museer som Marie Curie och Albert Kahn i vackra miljöer. Det mest kända är teknikmuseet Arts et Métiers grundat strax efter franska revolutionen. Här finns bland annat ett par av världens första flygmaskiner, avancerade verktygsmaskiner från sjuttonhundratalet och framåt och, inte minst, Focaults pendel, känd från Umberto Ecos roman med samma namn.
Mer udda är Musée des Égouts, ett underjordiskt museum som skildrar "Paris inälvor", det vill säga det enorma nätverket av kloaker som löper under stadens gator.

 


Mer udda är Musée des Égouts, ett underjordiskt museum som skildrar "Paris inälvor", det vill säga det enorma nätverket av kloaker som löper under stadens gator. 

Vi blir även insläppta i den franska militärmaktens Musée des Plans Reliefs, beläget i hjärtat av Hotel des Invalides. Här finns noggranna modeller från 1600-talet och framåt som använts för att planera både befästningsbyggen och belägringar. Dessutom kommer vi som avslutning att besöka Gustave Eiffels aerodynamiska laboratorium med en sekelgammal, fortfarande använd vindtunnel.

Resan guidas av journalisterna och författarna Kaianders Sempler och Erik Mellgren som utlovar ytterligare ett par överraskningar och extra sightseeingturer utanför programmet för de som orkar och vill hänga med. Vi hinner även med lite egen tid för shopping eller promenader.

Om våra ciceroner Erik Mellgren och Kaianders Sempler
Erik Mellgren är teknikjournalist och populärvetenskaplig författare med en mängd barn- och ungdomsböcker bakom sig. Tidigare redaktör för tidningen Teknikhistoria.
Kaianders Sempler är vetenskapsjournalist och illustratör med vetenskapshistoria som specialitet. Skriver och tecknar varje vecka i tidningarna Ny Teknik och Affärsvärlden.

Reseprogram

  • Dag 1 Raka spår söderut

    I resans pris ingår anslutning med tåg till Köpenhamn från Götaland och flertalet stationer i Svealand – ange önskad avreseort när du bokar resan. Historiska Resors ciceroner Kaianders och Erik medföljer från Stockholm under hela resan till Frankrike och tillbaka. Från Köpenhamn reser vi första sträckan till Hamburg, dit vi ankommer under kvällen. I Hamburg övernattar vi på hotell, beläget på kort avstånd från stationen. Tänk på att du själv ansvarar för att ditt bagage kommer från och till tåget i Hamburg. Middag på egen hand.

  • Dag 2 Älskade Paris

    Tidig morgon kliver vi ombord tåget söderut. Frukost finns att köpa ombord. Med ett ca tjugo minuter långt uppehåll för tågbyte i Karlsruhe anländer vi sedan till Paris östra station där buss möter för att ta emot oss. Vi gör en kort panoramatur genom Paris och installerar oss därefter på vårt mellanklasshotell som vi kommer att spendera vistelsen i Paris på, Hotel Delambre som ligger vid Luxembourg-trädgårdarna. Gemensam middag på en typisk parisisk bistro en liten promenad från hotellet.

  • Dag 3 Kanalernas Paris , Service de Canaux, Eiffeltornet, Albert Kahn

    Frukost på hotellet. Gemensam avresa med buss. Denna förmiddag besöker till Kommandocentralen för Paris vattenvägar, Service de Canaux, Härifrån styrs Paris kanaler och öppningsbara broar. Vi blir guidade av en av de ansvariga ingenjörerna som berättar om tekniken bakom men också om arkitekturen och betydelsen för miljön, bla med Reservoir de Montsouris. Vi äter en gemensam lunch.

  • Under eftermiddagen besöker vi Paris främsta landmärke, Eiffeltornet, som byggdes till världsutställningen i Paris 1889, då hundraårsminnet av franska revolutionen firades. Eiffeltornet är 324 meter högt och sammansatt av cirka 2,5 miljoner nitar och väger cirka 10 000 ton varav 7 300 ton består av smidesjärn.

  • Därefter väntar ett möte med bankiren Albert Kahns stora unika samling av färgfotografier från hela världen tagna i början av 1900-talet. Något som också är intressant är den, ibland nog så krävande, utrustning som fotograferna hade med sig. Museet är nyöppnat efter en renovering och utanför är de fyra olika omgärdande trädgårdsrummen också uppskattade. Efter en fullmatad dag är vi åter till vårt hotell på kvällen. Resterande afton på egen hand.

  • Dag 4 Underjordiska Paris på Musée des Egouts, Musée des Plans Reliefs, familjen Curie

    Under Paris gator löper världens största nätverk av kloaker. I det unika Musée des Égouts får vi en inblick i denna underjordiska miljö som även genomkorsas av andra tekniska system. Till exempel lämningar av rörpostnätet som ända in på 1970-talet snabbefordrade brev tvärs igenom hela staden. I underjordiska gallerier presenteras stadens inälvor från antik tid till 1800-talets store ingenjör Belgrand som byggde dagens avrinningssystem. Därefter intar vi vår lunch på lokal restaurang. Programmet fortsätter på eftermiddagen med besök till Musée des Plans Reliefs.

  • När Ludvig XIV:s generaler rapporterade till kungen om sina fälttåg och om hur nyss erövrade delar av landet befästs, använde man ytterst detaljerade modeller. Här, i hjärtat av Hôtel des Invalides, finns en samling med 270 militära reliefmodeler från slutet av 1600-talet fram till förra sekelskiftet. Avrundningen av dagen blir till ära av det viktiga arbetet som Marie Curie och hennes familj genomförde. Det var här, i dagens museibyggnad, som Frédéric och Julie Joliot Curie upptäckte artificell radioaktivitet och här lär vi känna familjen som fick fem Nobelpris genom fotografier och arkiv. 1981 sanerades Marie Curies kontor och kemilabb för att visa upp familjen Curies viktiga arbete som bl a ledde till upptäckten av radium.
    Tillbaka till hotellet tidig kväll och därefter programfritt för egna strövtåg.

  • Dag 5 Musée Arts et Métiers - La Coupole

    Dagen inleds på Besök på Musée Arts et Métiers, - ett teknik- och designmuseum som bildades i slutet av 1700-talet, i en byggnad som från början var ett kloster. Här finns bland annat Clément Aders ångdrivna flygmaskin, originalmodellen till statyn av frihetsgudinnan i New York samt Blaise Pascals mekaniska räkneapparat bland de mer än 80 000 föremålen i samlingarna. Foucaultpendeln hos Arts et Métiers är en av de originalpendlar som Leon Foucault byggde för att visa jordens rotation. Det är dessutom den pendel som spelar en avgörande roll i Umberto Ecos uppmärksammade roman "Foucaults pendel". Gemensam lunch och retur till hotellet. Programfri tid efter lunch – för egna strövtåg eller shopping. Erik och Kaianders erbjuder extra program på plats. På kvällen promenerar vi till den klassiska restaurangen La Coupole och äter en festlig middag.

  • Dag 6 Annorlunda stadsmiljöer och Eiffels vindtunnel

    Idag ska vi njuta av några små godbitar ur parisiska miljöer, med buss har vi möjlighet att ta oss till stadens äldsta träd, njuta av Viviani-torget se stadens äldsta klocka och andra utvändiga, sevärda miljöer. Vi äter också en speciell lunch på Les Ombres Quai Branly.

  • Sedan väntar Gustav Eiffels vindtunnel. I början av nittonhundratalet byggde Gustave Eiffel byggde upp ett aerodynamiskt labora i botten av sitt berömda torn. Några år senare flyttades laboratoriet med sin vindtunnel, till sin nuvarande plats i Auteuil. Eiffels tunnel användes både för att beräkna vindlaster på byggnader som i flygplansutveckling. Den mer än sekelgamla vindtunneln används fortfarande för experiment.
    Du har kvällen till eget förfogande.

  • Dag 7 Åter mot Hamburg

    Efter en lugn morgon går bussen till Gare d´Est och tågresa med tågbyte i Mannheim mot Hamburg för en natt här. Ingen lunch eller middag inkluderade. Båda tågen har restaurangvagn.

  • Dag 8 Hamburg - Stockholm

    Frukost på hotellet i Hamburg, varefter vi påbörjar hemresan mot Köpenhamn och Sverige. Om du reser till Stockholm, ankommer du vid 20-tiden på kvällen. Inga måltider inkluderade ombord.

Karta

Resfakta

Reslängd 8 dagar
Avreseort Stockholm
Avresor 11/10
Pris Från 28 990 kr
Specialpris 3.000 kr rabatt för Forskning & Framstegs prenumeranter - uppge kundnummer i kommentar till oss vid bokning!
Enkelrumstillägg 6520 kr
Detaljerade priser

I resans pris ingår anslutning med tåg till Köpenhamn från Götaland och flertalet stationer i Svealand – ange önskad avreseort när du bokar resan

I priset ingår
  • Dagtåg Stockholm – Paris, via tågbyten i Hamburg och Karlsruhe/Mannheim
  • Sittplatsbiljetter från/till Köpenhamn
  • Transporter, entréer och visningar på plats enligt program
  • Sju nätter del i dubbelrum på mellanklasshotell
  • Sju frukostar
  • Fyra tvårätters luncher med viss mängd måltidsdryck
  • Två trerätters middagar med viss mängd måltidsdryck
  • Svensktalande guider
  • Engelsktalande eller svensktalande lokala guider
  • Skatt

Anslutningsort
Vi undersöker gärna möjligheten att resa från andra avreseorter på förfrågan och mot eventuellt tillägg.

Anslutningsort

I resans pris ingår anslutning med tåg till Köpenhamn från Götaland och flertalet stationer i Svealand – ange önskad avreseort när du bokar resan

Resplan

Dag 1. Tåg från Sverige via Köpenhamn till Hamburg. Övernattning. Inga måltider inkluderade.
Dag 2. Tågbyte och ankomst till Paris, panoramatur och incheckning. Middag.
Dag 3. Service de Canaux, Eiffeltornet, lunch, Musee Albert Kahn.
Dag 4. Museerna des Egouts, Plans Relief och Marie Curie. Lunch.
Dag 5. Musee Arts et Metiers, lunch, middag La Coupole.
Dag 6. Panoramatur, Eiffels vindtunnel och gourmetlunch.
Dag 7. Från Paris via Mannheim och Hamburg. Övernattning. Inga måltider
Dag 8. Hamburg - Stockholm. Inga måltider. 

Boende

På vägen ned och hem bor vi en natt vardera på mellanklasshotell i Hamburg
Under vistelsen i Paris bor vi på mellanklasshotellet Hotel Delambre nära Luxembourg-trädgården.

Resesätt Tåg
Valuta

Euro

Valbart tillägg
Om du reser med flyg har du möjlighet att klimatkompensera din flygresa här »

Så här bokar du
Klicka på knappen Boka direkt och fyll i uppgifterna. När du har slutfört din bokning får du en bekräftelse och en faktura på din anmälningsavgift som ska betalas inom 10 dagar. Vi garanterar din bokning under den tiden. Datum och belopp för slutbetalning framgår av din faktura, normalt är det 40 dagar före avresan.

Avbeställningsskydd
Vi rekommenderar att du tecknar en avbeställningsförsäkring i samband med din bokning som gäller om resan måste avbokas p.g.a. sjukdom. Kontakta valfritt försäkringsbolag. Som resenär ansvarar du för att ha en fullgod sjuk- och olycksfallsförsäkring för hela reseperioden. 

Bra att veta

Packa minimalt i väska med hjul för bästa framkomlighet. Hela leder och normal grundkondition är bästa receptet på en lyckad resa med många långsamma promenader på hård och ojämnt underlag, höga trappsteg på tåget och i gamla stadsmiljöer.

Boka din resa

2022-10-11 2022-10-18 28 990 kr Tåg Stockholm 5+ Boka resa