Översikt

Följ med oss till Paris! En kultur- och teknikhistorisk resa som innehåller såväl utflykter högt över marken som under jord och utefter Seines vatten. Vi får komma in i unika miljöer, som Eiffels aerodynamiska laboratorium och kommandocentralen som styr alla Paris vattenvägar. Naturligtvis får vi också njuta av god fransk mat, goda franska viner och många bra historier.

Vi besöker bland annat Service de Canaux, ledningscentralen som styr Paris vattenvägar med slussar kanaler och öppningsbara broar och samma eftermiddag åker vi med en av de klassiska utfärdsbåtarna på Seine, Bateaux Mouches. Andra dagen avslutas med gemensam middag uppe i Eiffeltornet. Vi kommer också besöka flera spännande museer. Det mest kända är teknikmuseet Arts et Métiers grundat strax efter franska revolutionen. Här finns bland annat ett par av världens första flygmaskiner, avancerade verktygsmaskiner från sjutttonhundratalet och framåt och, inte minst, Focaults pendel, känd från Umberto Ecos roman med samma namn. 


Mer udda är Musée des Égouts, ett underjordiskt museum som skildrar "Paris inälvor", det vill säga det enorma nätverket av kloaker som löper under stadens gator. 

Vi blir även insläppta i den franska militärmaktens Musée des Plans Reliefs, beläget i hjärtat av Hotel des Invalides. Här finns noggranna modeller från 1600-talet och framåt som använts för att planera både befästningsbyggen och belägringar. Dessutom kommer vi som avslutning att besöka Gustave Eiffels aerodynamiska laboratorium med en sekelgammal, fortfarande använd vindtunnel.

Resan guidas av journalisterna och författarna Kaianders Sempler och Erik Mellgren som utlovar ytterligare ett par överraskningar och extra sightseeingturer utanför programmet för de som orkar och vill hänga med. Vi hinner även med lite egen tid för shopping eller promenader.

Om ciceronerna Erik Mellgren och Kaianders Sempler
Erik Mellgren är teknikjournalist och populärvetenskaplig författare med en mängd barn- och ungdomsböcker bakom sig. Tidigare redaktör för tidningen Teknikhistoria.
Kaianders Sempler är vetenskapsjournalist och illustratör med vetenskapshistoria som specialitet. Skriver och tecknar varje vecka i tidningarna Ny Teknik och Affärsvärlden.

Reseprogram

  • Dag 1 Avresa, Paris, rundtur "Paris by night"

    Avresa med norwegian kl 18.05 från Arlanda, ankomst Paris/Orly 20.45 där buss och engelsktalande lokalguide möter. Världsstaden Paris väntar oss - att besöka de sköna konsternas Paris är alltid något utöver det vanliga. Vår resa visar staden från olika sidor även om tyngdpunkten ligger på teknikhistoria.Frankrikes huvudstad grundad av romarna, uppdelad i 20 arrondissement (district), med drygt 2 miljoner invånare i innerstaden, belägen vid floden Seine. Vi inleder resan med en guidad bussrundtur "Paris by night" innan vi åker till vårt hotell Boutique Hotel Delambre Paris City center.

  • Dag 2 Paris, Service de Canaux, Eiffeltornet, sightseeingbåt på Seine

    Frukost på hotellet. Gemensam avresa med buss.Denna förmiddag besöker till Kommandocentralen för Paris vattenvägar, Service de Canaux,Härifrån styrs Paris kanaler och öppningsbara broar. Vi blir guidade av en av de ansvariga ingenjörerna som berättar om tekniken bakom men också om arkitekturen och betydelsen för miljön. Lunch. Under eftermiddagen åker vi med en av de legendariska sightseeingbåtarna på Seine, Bateaux Mouches. På kvällen besöker vi Paris främsta landmärke, Eiffeltornet, som byggdes till världsutställningen i Paris 1889, då hundraårsminnet av franska revolutionen firades. Eiffeltornet är 324 meter högt och sammansatt av cirka 2,5 miljoner nitar och väger cirka 10 000 ton varav 7 300 ton består av smidesjärn. Vi åker upp och äter vår middag på restaurangen 58 Tour Eiffel.

  • Dag 3 Paris, Musée des Egouts, Musée des Plans Reliefs

    Frukost på hotellet. Vid halv elva lämnar vi hotellet för att åka till Musée des Egouts,Under Paris gator löper världens största nätverk av kloaker. I det unika Musée des Égouts får vi en inblick i denna underjordiska miljö som även genomkorsas av andra tekniska system. Till exempel lämningar av rörpostnätet som ända in på 1970-talet snabbefordrade brev tvärs igenom hela staden.Därefter intar vi vår lunch på lokal restaurang. Programmet fortsätter på eftermiddagen med besök till Musée des Plans Reliefs. När Ludvig XIV:s generaler rapporterade till kungen om sina fälttåg och om hur nyss erövrade delar av landet befästs, använde man ytterst detaljerade modeller. Här, i hjärtat av Hôtel des Invalides, finns en samling med 270 militära reliefmodeler från slutet av 1600-talet fram till förra sekelskiftet. Tillbaka till hotellet. Programfri kväll för egna strövtåg.

  • Dag 4 Paris, Musée Arts et Métiers, ledig tid, avskedsmiddag

    Frukost på hotellet. Transfer till Musée Arts et Métiers.Besök på museet - ett teknik- och designmuseum som bildades i slutet av 1700-talet, i en byggnad som från början var ett kloster. Här finns bland annat Clément Aders ångdrivna flygmaskin, originalmodellen till statyn av frihetsgudinnan i New York samt Blaise Pascals mekaniska räkneapparat bland de mer än 80 000 föremålen i samlingarna.Foucaultpendeln hos Arts et Métiers är en av de originalpendlar som Leon Foucault byggde för att visa jordens rotation. Det är dessutom den pendel som spelar en avgörande roll i Umberto Ecos uppmärksammade roman "Foucaults pendel".Gemensam lunch. Åter till hotellet. Programfri tid – för egna strövtåg eller shopping. Erik och Kaianders erbjuder extra program på plats. På kvällen promenerar vi till den klassiska restaurangen La Coupole och äter vår avskedsmiddag.

  • Dag 5 Paris, hemresa

    Frukost på hotellet. Programfri förmiddag, vi checkar ut från hotellet ca 11.30, där vi kan deponera vårt bagage. Gemensam lunch på närliggande restaurangen LÁpollo.Sedan åker vi med bussen till Gustav Eiffels vindtunnel. I början av nittonhundratalet byggde Gustave Eiffel byggde upp ett aerodynamiskt labora i botten av sitt berömda torn. Några år senare flyttades laboratoriet med sin vindtunnel, till sin nuvarande plats i Auteuil. Eiffels tunnel användes både för att beräkna vindlaster på bygnader som i flygplansutveckling. Den mer än sekelgamla vindtunneln används fortfarande för experiment. Åter till hotellet. Kl 17.00 Transfer till Paris-Orly flygplatsen för incheckning. Middag på egen hand på flygplatsen. Kl 21.20 Avresa med Norwegian till Stockholm,med ankomst Arlanda kl 23.50.

Karta

Resfakta

Reslängd 5 dagar
Avreseort Stockholm
Avresor 16/4
Pris Från 14 950 kr
Enkelrumstillägg 3 595 kr
I priset ingår
  • Flyg med Norwegian Arlanda - Paris-Orly tur och retur i ekonomiklass inkl flygskatter
  • Resan leds av Erik Mellgren och Kaianders Sempler
  • Fyra nätter på 3-stjärnigt boutiquehotell (se nedan), del i dubbelrum inkl daglig frukost
  • Fyra luncher och två middagar (exklusive måltidsdryck)
  • Variationsrikt program inkl entréer
  • Dricks till chaufför
  • EU-moms
  • Du som reser utan sällskap kan önska att dela dubbelrum med resenär av samma kön. Om ingen sådan möjlighet finns tillkommer tillägg för enkelrum
Resplan

Dag 1. Avresa med flyg, ankomst Paris-Orly flygplats, buss till Paris
Dag 2 - 4. Paris
Dag 5. Paris, hemresa med flyg, hemkomst på kvällen

Resesätt Norwegian
Bra att veta

I Paris bor vi på Boutique Hotel Delambre Paris City center

Anmälningsavgiften är 3 000:- och ska betalas senast 7 dagar efter bokning. Fram tills dess är din bokning prelimiär. Resterande betalning ska vara oss tillhanda senast 20 dagar före avresa.

Boka din resa

2018-04-16 2018-04-20 14 950 kr Norwegian 1 Boka