Översikt

Palladios villor med SvD accent

Följ med under en vacker och inspirerande vårvistelse i kulturhistoriens förlovade landskap kring Venedig och Vicenza, med palatsvillorna från renässansens födelse.

Här skapade arkitekten Palladios inspirerande verk efterdyningar ända in i vår tid. Ingen annan arkitekt i den västerländska konstens historia har haft ett sådant epokgörande inflytande som Andrea Palladio. I sin ungdom utforskade han den antika arkitekturen och med utgångspunkt från den formade han sedan sina arkitekturteorier. Hans säkra känsla för form och komposition har gjort hans byggnader stilbildande.

 

Goethe skrev i december 1795 till sin vän och rådgivare Heinrich Meyer att "ju mer man studerar Palladio, desto obegripligare blir det geniala, det mästerliga, rikedomen, rörligheten och det behagliga hos denne man".
Palladianismen har blivit ett stilbegrepp som spridit sig långt utanför de latinska länderna. Vi kan finna den runt om i Europa och i USA, som en av hörnstenarna för 1600- och 1700-talets nyorientering.

Men det är just i landskapet Veneto med städer som Vicenza och Venedig vi finner hans egna villor, palats och kyrkor. Under resan så kommer vi att få stifta bnekantskap med flera av de villor som Andrea Palladio skriver om i sin " I Quattro Libri dell'Architettura" - fyra böcker om arkitektur som publicerades år 1570.

Vår ciceron Stina Odlinder Haubo är konst- och kulturhistoriker som under mer än 30 år var knuten till de (svenska) kungliga slotten som intendent, forskare och författare. Hon är en mycket uppskattad guide och föreläsare med stor kunskap om högreståndsmiljöer -konst, arkitektur och konsthantverk - inte minst kungliga slott och samlingar. Stina leder resor till platser där svenska kungligheter, arkitekter, konstnärer och hantverkare under århundraden har hämtat kunskap och inspiration

Reseprogram

  • Dag 1 Stockholm – Venedig

    Flyg till Venedig via Frankfurt med ankomst tidig kväll. Här möter vår ciceron upp samt vår omtyckta och kunniga reseledare Helen de Barros för att fortsätta vår färd mot hotell Al Moretto i Castelfranco Veneto och checka in. Arkeologiska utgrävningar visar att det fanns bosättning i området kring Castelfranco Veneto redan under romartiden. Två viktiga vägar, Via Aurelia från Asolo till Padova och via Postumia mellan Aquileia och Genova möttes i Castelfranco i regionen Veneto och gjorde tidigt staden till handelscentrum. Medeltida maktstrider mellan städer och familjer utspelades i området och flera av orterna förseddes med ståtliga ringmurar. Castelfranco är en s.k. Città Murata – en stad omgiven av ringmur. På ett av tornen i muren finns Markuslejonet, som påminner om att staden lydde under Venedig från 1400-talet och till dess att Napoleon avsatte den siste dogen i Venedig 1797. År 1478 föddes konstnären Giorgione i Castelfranco. Ett av hans mästerverk är altartavlan, "La Pala di Castelfranco" som finns i katedralen Santa Maria Assunta.

    Vi checkar in på det charmfulla mellanklasshotellet Hotel Al Moretto, centralt beläget i Castelfranco. Hotellet byggdes som en locanda på 1600-talet, där man kunde få ett mål mat och låta sina hästar vila inför nästa dagsverk. Vi gör en orienteringspromenad i Castelfranco och bjuds på välkomstdrink och en lätt måltid bestående av lokala specialiteter och viner på hotellet.

  • Dag 2 Villa La Rotonda - Villa Angarano - Bassano del Grappa

    Efter frukost beger vi oss mot världsberömda Villa la Rotonda. På väg dit passerar vi Villa Chiericati Porto Rigo belägen i byn Vancimuglio Grumolo delle Abbadesse. Med denna villa som Andrea Palladio fick i uppdrag att uppföra i mitten av 1500-talet åt Giovanni Chiericati, föddes Palladianismen. Här ses inspirationen från antiken med pelare som skyddar förgården "pronao" till själva villan. Villa Chiericati är inte öppen för besök utan man kan se den från vägen på några hundra meters avstånd.

    Villa La Rotonda är den villa som blivit mest beundrad av både samtiden och eftervärlden. Villornas villa – en av de största inspirationskällorna för arkitektur i hela västvärlden. I "Fyra böcker om arkitektur" skriver Palladio; "Platsen är en bland de behagligaste och täckaste man kan finna, ty huset är beläget på en långsluttande höjd och har på ena sidan den farbara floden Bacchiglione och på den andra några leende kullar..."

  • Vi fortsätter till en mycket speciell vingård, Villa Angarano belägen i närheten av staden Bassano del Grappa.
    Villans Barchesse ritades av Andrea Palladio på uppdrag av sin mycket gode vän Giacomo Angarano. Denna djupa vänskap gjorde att Palladio tillägnade Giacomo sina första två böckerna om arkitektur. Tyvärr klarade inte Giacomo Angarano av att avsluta uppbyggandet av Le Barchesse av ekonomiska skäl. Det var inte förrän i det kommande seklet, på 1600-talet, som den dåvarande ägaren Maria Molin Gradenigo kunde ge arkitekten Domenco Margutti i uppdrag att fullfölja Palladios projekt.

  • Vi kommer att bli visade runt på gården av de nuvarande ägarna, systrarna Bianchi Michiel, trädgården, Palladio's Barchesse och det privata kapellet S. Maria Maddalena. Exklusivt för oss är att systrarna Bianchi Michiel även kommer att visa oss själva villan, alltså deras hem med dess vackra interiörer.
    Familjen Bianchi Michiel är ättlingar från en antik venetiansk patricierfamilj med anor sedan 1000-talet. De hade under såväl sjörepublikens dagar, som under Habsburgarna en viktig ställning i Venedig och dess omnejd. En god måltid väntar oss med aperitive samt lunch i de antika stallarna, Antiche Scuderie. Vi serveras traditionella rätter med recept från trakten, ackompanjerade av gårdens egna viner.

  • Vid vackert belägna Bassano del Grappa njuter vi av bron över floden Brenta, ritad av Andrea Palladio, och förstörd upprepade gånger genom flodens översvämningar och under krig. Bassano del Grappa ligger på den plats där floden Brenta från dalgången Valsugana fortsätter ut mot slättlandet. Den här vägen kom trä och jordbruksprodukter till Veneto och här låg en flodhamn och många kvarnar för att mala säd. Vid brofästet ligger Grapperia Poli och där får vi provsmaka grappa, bondebrännvinet som en gång i tiden var tröst för själen för alpländernas frusna vinbönder.
    Kvällen på egen hand.

  • Dag 3 Villor i sköna landskap

    Vi ägnar dagen åt landskapet söder om Vicenza.
    Dagen inleds med ett besök i Villa Pisani Ferri "Rocca Pisana" i byn Lonigo, belägen högt på en kulle, där det tidigare låg en fästning "rocca" och dit familjen Pisani flydde undan fukt och malaria vid sina risodlingar i Bagnolo. Vi ser villan flera gånger under resvägen, där den ligger högst upp på kullen.
    I Bagnolo ligger familjens Villa Pisani Ferri Bonetti. Här blir vi visade runt i denna byggnad som ritades av arkitekten Vincenzo Scamozzi i slutet av 1500-talet på uppdrag av Vettor Pisani som var en venetiansk adelsman och som redan ägde stora marker i samma område. Vincenzo Scamozzi var elev och medarbetare till Palladio och hans inspiration fick han förstås av sin "maestro". I "Fyra böcker om arkitektur" beskriver Palladio den komplicerade projekteringen av villan, som var tänkt som en "villa rustica" för jordbruk, men även skulle erbjuda grevefamiljen Pisani "ett ståndsmässigt liv".

  • Vi intager en god lunch i villans restaurang, Osteria del Guà som är inrymd i villans "barchessa" och numera finns rekommenderad i Guide Michelin.
    Villa Pojana, ritades av Andrea Palladio i mitten av 1500-talet och stod färdig år 1563. Det var Bonifacio Pojana som gav i uppdrag att uppföra en ståndsmässig bostad och familjen Pojana som var en mäktig familj med rötter från Medeltiden fick i gåva ett stort stycke mark från Republiken Venedig som de var trogna. Anläggningen består av villan och en barchessa. Stilen är stram med militära inslag då Bonifacio var militär ända ut i fingerspetsarna och önskade att hans nya residens skulle följa den stilen. Under 1600-talet så gjordes vissa ombyggnationer av kommande generation efter deras smak och behov.
    Inför byggnationen hade Palladio inspirerats av det antika Roms jättelika bad och därför lade han in dessa former i designen av hallen och arkader med runda hål, oculi. Därför liknar denna villa ingen annan som Palladio ritat. Den freskbemålade interiören har grotesker av Bernadino India med ångande farkoster, trollsländor och flytande huvuden, en häftig kontrast till Canera och Zelottis mer Tiepolo-liknande muskulösa krigare i taket. Retur till och kvällen fri i Castelfranco.

  • Dag 4 La Serenissima - Sköna Venedig med besök i privatpalats

    Ingen annan stad är som Venedig – sagostaden på vattnet. Havet, lagunen och kanalerna har format handelsstaden Venedig. Staden utvecklades från ett fiskarsamhälle i otillgängliga träskmarker till medeltidens främsta handelsstad i Europa. En makt baserad på herraväldet över Adriatiska havet och ett överlägset utnyttjade av de handelsmöjligheter som detta erbjöd och som skapade grunden till eleganta österländskt influerade palats med förnämlig konst.
    Vi tar ett gemensamt tidigt tåg från Castelfranco och vid ankomsten till Venedig möter vår privata båt för färd till ön San Giorgio där vi besöker kyrkan San Giorgio Maggiore, helt ombyggd av Palladio 1565. Engelsktalande guide visar oss sedan runt bland monumenten på ön, vilka tillhör Fondazione Giorgio Cini.

  • Vi fortsätter till grannön Giudecca där vi kommer att besöka La Basilica del Redentore som projekterades av Palladio i slutet av 1500-talet på uppdrag av Senaten som en votivgåva. Skälet till gåvan var att blidka den gudomliga makten att rädda staden undan pesten som bröt ut 1575 och skördade mer än 50.000 själar.
    När kyrkans sista sten hade lagts upphörde pesten och sedan dess firas den 20 juli med festligheter och fyrverkerier.
    Efter besöket åker vi från Giudecca med privata båt till området Dorsoduro för en trevlig lunch och en av stadens hemliga palatsträdgårdar.

  • Palazzo Nani Bernardos fasad speglas i Canal Grande, ett underbart vackert palats som byggdes under 1500-talet. Under områdets ombyggnation på 1800-talet revs många innanför belägna hus för att skapa utrymme för den ljuvliga nyrenässansträdgård som helt döljs från vattnet. Här kunde familjen och dess prominenta gäster spatsera i en miljö fjärran från stadens hets och larm. Vi tumlar in på den stenbelagda innergården med ett antikt brunnshuvud och ett knotigt uråldrigt, stort blåregn. Trädgården ståtar med strikt geometriska former med runda trädgårdsbäddar fyllda av grevinnans älskade rosor och färgstark indisk kanna planterade runt en närmare hundra år gammal och hög väderkvarnspalm, Trachycarpus fortunei. Klätterrosor, jasmin, glansbuske och trumpetrankor skapar doft och färg längs muren mot Calle Bernardo. Längst bak i trädgården finns en liten fruktträdgård, "brolo" där höga idegranar och blåbärstry skärmar av från insyn och ger illusionen av att ett naturligt skogslandskap breder ut sig. Trädgården drabbades av det ovanligt höga acqua alta vintern 2019 men grevinnans omvårdnad gör att trädgården hämtar sig. Vi bjuds in att se palatsets våningar med stora och pampiga salonger med 1700-talsmöblemang, förmodligen av grevinnan Lucheschi Czarnocki själv eller av hennes egen butler. Vi kikar ut på Canal Grande genom de venetianska gotiska glasfönstren med känslan av att vara del i en pastellfärgad akvarell av Venedig.

  • Resten av dagen på egen hand. Idag har du möjlighet att välja dina besök – kanske något av Venedigs gedigna konstmuseer, såsom Peggy Guggenheims Collection med mästerverk av bl.a. Picasso, Miró, Klee, Ernst och Giacometti – i stadsdelen Dorsoduro.
    En annan höjdpunkt kan vara ett besök i grannpalatset Ca' Rezzonico. Det vackra barockpalatset påbörjades i mitten av 1600-talet av Baldassare Longhena, det århundradets mest framstående arkitekt, men på grund av ekonomiska problem hann bygget inte längre än till "piano nobile". Först hundra år senare övergick palatset i bankirfamiljen Rezzonicos ägo som kunde ge arkitekten Giorgio Massari i uppdrag att färdigställda byggnaden. Här får man en bra bild över hur ett venetianskt palats är uppbyggt med rummen runt ett stort centralt utrymme, "il portego". Ett elegant trapphus leder upp till första våningen. Numera inrymmer palatset Venedigs stadsmuseum för 1700-talskonst. Museets besökare har möjlighet att beundra husets interiör, som familjen Rezzonico har låtit dekorera i överdådig rokokostil. Här finns takmålningar av Giovanni Domenico Tiepolo, tidstypiska möbler, sidentapeter och utsökt stuckatur.

    Eller varför inte Museo Accademia delle Belle Arti – De Sköna Konsternas Akademi, som grundades 1756 genom den venetianska senatens försorg. Konstgalleriet är idag statligt och hyser bland landets bästa samlingar av venetiansk konst, framförallt målningar från 1300-till 1700-talen. Bland de mest kända konstnärerna vi finner här återfinns Tintoretto, Tiziano, Canaletto, Giorgione, Giovanni Bellini, Vittore Carpaccio och Veronese – sannerligen en fröjd för ögat!
    År 1949 bestämde ledningen för Fondazione Querini Stampalia - Querini Stampalia-stiftelsen, att låta reparera delar av sitt palats då man ansåg att bottenvåningen och det bakre öppna området var oanvändbart för utställningar, kongresser och andra initiativ på grund av frekventa översvämningar av havsvatten. Uppdraget gavs till Carlo Scarpa, vars verk vi kommer i kontakt med under morgondagen.
    Renoveringsarbetet bygger på en balans av gamla och nya element samt ett mästerligt användande av materiel. Vatten är huvudtemat och det förs ut genom kanaler och en kopparbassäng med väggar av mosaik, kanaler, som är skulpterade av alabaster och marmor från Istrien, vidare genom bottenvåningen och ut i trädgårdens labyrinter. Mästerligt!

    I Venedig går man till fots eller använder stadens allmänna transportmedel, båttaxin vaporetti, och vi har inkluderat en enkelbiljett till stadens vattenlinjer. En av de mest minnesvärda upplevelserna under ett besök i Venedig och det bästa sättet att lära känna stadens speciella atmosfär är en färd på Canal Grande, Venedigs främsta trafikled, med praktfulla palats byggda av stadens adelsfamiljer. Du kan även strosa över broar och förbi kanaler i smala gränder, mot de små torgen som i Venedig kallas campi. Är man i Venedig för första gången är även ett besök på Markusplatsen med sina berömda byggnader, historiska kaféer och duvor ett oförglömligt minne. Italiensk glass eller någon av Venedigs berömda och svalkande drinkar Sgroppino al Limone eller Bellini kanske lockar om solen värmer?

    Med tåg återvänder du när du har lust till Castelfranco och har kvällen till egen disposition. Det går tåg varje halvtimme fram till strax före kl 22.

  • Dag 5 Söndagskänsla i Castelfranco – Carlo Scarpa – Villa Barbaro Masèr

    Idag är det helgdag i Italien då man firar fascismens fall och de flesta italienare njuter dagen med familj och vänner på picknick, restauranglunch eller olika utflykter. Vi startar dagen i behaglig tid med en avkopplande promenad runt Castelfranco för att utforska staden. Stadens stolthet är renässanskonstnären Giorgione som bland annat dekorerade katedralen med mästerverket "Madonnan på tronen", vi passerar Teatro Accademico som byggdes i mitten 1700-talet under ledning av arkitekten Francesco Maria Preti, ytterligare en av Castelfrancos berömda söner.
    Kanske blir det även tid för att på egen hand besöka det nya museet skapat åt Giorgione inför hans 500-årsjubileum år 2010, är modernt museum med audiovisuella upplevelser.
    Sedan beger vi oss till den förtjusande staden Monfumo där vi blir serverade en mycket god lunch på en osteria.

  • Därefter besöker vi familjen Brion-Vegas storslagna gravkomplex. Här har arkitekten Carlo Scarpa utfört ett monument i asiatisk kontemplativ stil. Familjen Brion Vega, som var ledande inom italiensk industridesign, vilar ståndsmässigt i stilren grå betong med gångar, vattenblänk, lotus och gröna gräsmattor.
    Carlo Scarpa föddes i Venedig 1906. Han har arbetat med Biennalen i Venedig, modernisering av salar på Uffizierna i Florens, Castelvecchio i Verona och Palazzo Abatellis i Palermo. Carlo Scarpa dog i Tokyo 1978 och under en enkel sten utanför muren som omger familjen Brion-Vegas gravar finner vi arkitektens egen grav.

  • Eftermiddagen ägnas åt en av Palladios kanske mest fulländade villor, Villa Barbaro Masèr. Villan byggdes för patriarken i Aquileia, Daniele Barbaro, och hans bror Marcantonio som var ambassadör för den venetianska republiken i Konstantinopel. De gav Andrea Palladio i uppdrag att göra om familjens medeltida bostad i Masèr till en elegant lantgård och rekreationsställe där ägarna bedrev studier och kunde övervaka arbetet på de omgivande fälten.
    Den ståtliga huvudbyggnaden ligger mellan långa arkadförsedda lagringsutrymmen, "barchesse" med duvslag och solur. Villan dekorerades av Paolo Veronese med magnifika freskomålningar föreställande landskapsbilder förknippade med villalivet, mytologiska scener och vackra venetianska kvinnor.
    Kvällen till egen disposition i Castelfranco.

  • Dag 6 Vicenza och Veneto - i Venetianarnas trädgård

    När nästan alla städer i Venetien i början av 1500-talet frivilligt kom att lyda under Venedig inträdde en fridfull och framgångsrik tid för området efter sekler av strider och inflytande utifrån. Efter att ha satsat pengar på krig, vände sig invånarnas intresse mot bl.a. jordbruket, speciellt runt Vicenza. Staden hade under 1200- och 1300-talen inte stått under någon speciellt inflytelserik familj och blev nu tummelplats för rika venetianare som ville bygga spektakulära sommarvillor för att visa sitt välstånd.

    Idag skall vi därför besöka Vicenza, som anses som Palladios stad och centrum för hans verksamhet. Palladios byggnadsverk här sattes upp på Unescos världsarvslista 1994.

  • Innan vi kommer fram till Vicenza gör vi en avstickare till Cricoli, i utkanten av staden, för att se Villa Trissino. Här kom Andrea di Pietro della Gondola, en stenhuggare från Pedemuros skola, i kontakt med sin välgörare adelsmannen Giangiorgio Trissino, en av huvudpersonerna i den tidens kulturliv. Trissino lade märke till den unge skicklige stenhuggaren vid arbetet med hans villa i Cricoli och tog honom under sitt beskydd och genom honom fick Andrea möjligheten att studera de romerska ruinerna och de "moderna" byggnadsverken av arkitekten Michele Sanmicheli utmed Corso Cavour i Verona. Det var Trissino som gav Andrea namnet Palladio efter konstens skyddsgudinna Pallas Athena.

  • Vi besöker Teatro Olimpico, den berömda teatern som blev Palladios sista stora verk och fullbordades först efter hans död av sonen Silla samt eleven och medarbetaren Vincenzo Scamozzi. Teatern beställdes av Accademia Olimpica, det "Olympiska sällskapet", vars medlemmar arbetade för att "utveckla humanistiska studier, matematik, musik och anordna teaterföreställningar i Vicenza". Under promenaden i Vicenza passerar vi flera av stadens vackra palats bl.a. Palazzo della Ragione, kallat La Basilica och Palazzo Chiericati, ett av Andrea Palladios många familjepalats i Vicenza.

  • Därefter till Lugo di Vicenza för att besöka Villa Godi Malinverni, ett av Palladios tidigare verk. Vid ett av våra många besök i villan berättade dagens ägare, Christian Malinverni, som ärvt villan efter sin farfar, att det inte är lätt att sköta en palladiansk villa idag och att inkomsterna kommer från entréavgifter och uthyrningsverksamhet.
    Vi bjuds en välkomstdrink i villans magnifika trädgård "all'italiana" och intar en utsökt lunch i villans välbevarade 1500-talskök.

  • På eftermiddagen beger vi oss till byn Caldogno och villan med samma namn som lät uppföras av grevefamiljen Caldogno i mitten av 1500-talet efter ett projekt av Palladio.
    Även om den inte är nämnd i de Fyra böckerna om arkitektur så anses det som helt säkert att Palladio ritade även denna villa. Familjen Caldogno ägde den i flera sekel fram tills på 1930-talet då den siste arvingen avled. Dessa väggar har sett mycket under sin existens, från grevefamiljen, till barnhem och den tyska armén under det andra världskriget.
    Villan förföll utan nåd efter kriget och först i slutet av 80-talet då kommunen införlivade den började den att vakna till liv igen och från år 2016 när den stora restaureringen avslutades, har den återvänt till sina glans dagar men redan från 1996 ingår den i Unescos världsarv.
    Vi får tillfälle att beundra de vackra salarna med utsökta dekorationer samt finns en freskmålning där Palladio själv lär vara avbildad.
    La Barchessa, ett stycke från villan, uppfördes i mitten av 1600-talet och idag innehåller det kommunala biblioteket samt finns konferenssalar där seminarier och kulturella arrangemang ordnas.
    Vi återvänder till Castelfranco och kvällen till egen disposition.

  • Dag 7 Villa Foscari ”La Malcontenta” vid Brenta - från Palladios rike till Sverige

    Vi startar dagen i behaglig tid efter frukost och utcheckning. Dagen inleds med Castello di Roncade som har sina rötter sedan 900-talet men den nuvarande byggnaden uppfördes på 1500-talet av den venetianska patricierfamiljen Giustiniani i enlighet med den tidigare villans utseende. Det är således den enda muromgärdade venetianska villan sedan medeltiden som finns kvar och villan fanns i familjens ägo under närmare 400 år. Pga av villans skönhet och linjer sägs den ha inspirerat en ung Andrea Palladio till sin stil och sina magnifika byggnadsverk. Sedan 1930-talet ägs egendomen av baron Tito Ciani Bassetti med familj och vi får en guidad visning som startar i trädgården och går in i en av slottets stora salongerna i slottet.
    Vi befinner oss i ett landskap med en lång tradition vad gäller producering av vin och eftersom Castello di Roncade sedan många år framställer goda viner, rött, vitt och prosecco så ska vi göra först en kort tur i själva vingården och vinkällaren med efterföljande vinprovning. I närheten av byn Roncade äter vi sedan lunch.

  • Brentakanalen anses som en förlängning av Canal Grande och här lät venetianarna bygga sina eleganta villor där man vistades under årets varmare dagar. När man lämnade Venedig kunde man transportera sig hit i bekväma båtar, burchiello, som roddes från staden till fastlandet. Därifrån drogs de av hästar utmed Riviera del Brenta. Längs med kanalens lugnt strömmande vatten ligger Villa Foscari "La Malcontenta". Den kände venetianske dogen Francesco Foscari köpte marken vid Brentakanalen i början av 1400-talet och hans ättlingar Nicolò och Alvise Foscari gav Andrea Palladio i uppdrag 1558 att uppföra villan, som inspirerat andra med sina harmoniska former och vackra fönster. Eftersom villan inte var en lantbruksegendom och låg på kort avstånd från den venetianska lagunen, mycket vackert bland popplar och tårpilar, så användes den mest för representation med många prominenta gäster.
    Vi beger oss sedan i god tid till flygplatsen före flygets avgång.

Resans höjdpunkter

  • Palatsvillorna från renässansens födelse
  • Storstäderna Vicenza & Venedig
  • Vår ciceron Stina Odlinder Haubo

Karta

Resfakta

Reslängd 7 dagar
Avreseort Stockholm, Arlanda, Köpenhamn, Göteborg
Avresor 21/4
Pris Från 28 990 kr
Enkelrumstillägg 1790 - 3130 kr
I priset ingår
  • Flyg Stockholm – Venedig via Frankfurt
  • Flygavgifter
  • Transporter, visningar och entréer enligt program
  • Sex nätter på fyrstjärnigt hotell, del i dubbelrum
  • Sex frukostbufféer
  • En middagsbuffé med vin/vatten
  • Sex luncher med vin/vatten
  • En grappaprovning
  • Engelsktalande licensierad guide i Vicenza
  • Svensktalande ciceroner
  • Skatt

Anslutningsort
Vi undersöker gärna möjligheten att resa från andra avreseorter på förfrågan och mot eventuellt tillägg.

Resplan

Dag 1. Stockholm – Castelfranco del Veneto. Buffémiddag.
Dag 2. Villa La Rotonda - Villa Angarano - Bassano del Grappa
Dag 3. Villa Pisani Ferri Bonetti - Villa Pojana
Dag 4. La Serenissima - Venedig på vattnet 
Dag 5. Stadspromenad i Castelfranco - Carlo Scarpa - Villa Barbaro Masèr
Dag 6. Villa Trissino - Vicenza med Teatro Olimpico - Villa Godi Malinverni - Villa Caldogno
Dag 7.Castello di Roncade - Villa Foscari "La Malcontenta" - Hemresa

Boende

Sex nätter på trevliga mellanklasshotellet Al Moretto i charmerande muromgärdade staden Castelfranco del Veneto med perfekt belägenhet för vistelsens resmål. 

Resesätt Lufthansa

Valbart tillägg
Om din flygresa inte är klimatkompenserad kan du välja att själv göra det  här »

Så här bokar du
Klicka på knappen Boka direkt och fyll i uppgifterna. När du har slutfört din bokning får du en bekräftelse och en faktura på din anmälningsavgift som ska betalas inom 10 dagar. Vi garanterar din bokning under den tiden. Datum och belopp för slutbetalning framgår av din faktura, vilket är 40 dagar före avresa, om inga anpassade villkor gäller för din resa.

Avbeställningsskydd
Vi rekommenderar att du tecknar en avbeställningsförsäkring i samband med din bokning som gäller om resan måste avbokas p.g.a. sjukdom. Kontakta valfritt försäkringsbolag. Som resenär ansvarar du för att ha en fullgod sjuk- och olycksfallsförsäkring för hela reseperioden. 

Läsarresor
Om din resa är i samarbete med tex en tidning eller förening, förmedlar vi dina personuppgifter till dem i enlighet med vår integritets- och personuppgiftspolicy.

Pass och visum
För dig som ska resa utomlands är det viktigt att kontrollera att ditt pass är giltigt och oskadat. Kontrollera även att passet uppfyller de regler som gäller för landet du ska besöka. Polismyndigheten utfärdar nya pass och handläggningstiden kan variera. Om du behöver ansöka om nytt pass bör du göra det omgående. Observera att det är din egen skyldighet att kontrollera vad som gäller rörande visum, extra viktigt om du har annat pass än svenskt.

Vaccination
Behovet av vaccination skiljer sig åt beroende på resmål och individuellt hälsotillstånd. För inresa till vissa länder rekommenderas vaccinationer. Kontakta din läkare, vårdcentral eller vaccinationscentral för närmare information.

Bra att veta

För bästa behållning av resan krävs god grundkondition för promenader på ojämnt underlag i historiska städer och villornas trappor.

Boka din resa

2023-04-21 2023-04-27 28 990 kr Lufthansa Stockholm, Arlanda 5+ Boka resa
2023-04-21 2023-04-27 28 990 kr Lufthansa Köpenhamn 1 Boka resa
2023-04-21 2023-04-27 31 990 kr Lufthansa Göteborg Väntelista Förfrågan