Här hittar du svar på generella frågor inför en resa med oss. På våra resenärssidor hittar du som bokat en resa alla nedladdningsbara dokument och "Praktiska råd och tips inför resan" m m. 

OBS! NYA VISUMREGLER KINA 

Kina införde från och med fredag den 1 december 2017, på prov i Sverige och Turkiet, obligatoriskt fingeravtryck vid inlämning av viseringsansökan. Alla mellan 14 och 70 år måste personligen infinna sig på viseringskontoret i Stockholm eller i Göteborg för att lämna fingeravtryck som sedan sparas i fem år.

Behövs visum? 

Till Kina behövs alltid visum. Det visum som ges till turister gäller oftast i 30 dagar. För resor till Kambodja, Burma, Nepal, Indien och Laos krävs också visum. För resor till Vietnam och Hongkong krävs inte visum. OBS! Är du inte svensk medborgare så måste du kontakta din ambassad för att veta vad som gäller i ditt land. Detaljerade anvisningar om visum för just din resa medföljer bokningsbekräftelsen.

Mer om visum till Kina » 
Mer om visum till Indokina och Japan »

Ingår visum i priset?

Visum till Kina ingår ej i resans pris. Visum söks av resenären via vår samarbetspartner eller på egen hand. Kambodja, Laos, och Nepal. Om det ingår i resans pris står det angivet där resan presenteras. OBS! Om visum ingår gäller det endast för svenska medborgare.

Måste man lämna in passet?

Ja, för ett fåtal resor, se informationen som medföljer bokningsbekräftelsen. Detaljerade anvisningar om pass för just din resa medföljer bokningsbekräftelsen.

Du som resenär ansvarar själv för att du har ett helt och giltigt pass inför resan. Oftast krävs att passet är giltigt minst sex månader efter hemkomst och att det finns minst ett blankt uppslag eller två blanka sidor. Reser du med barn? Tänk då på att svenska pass för barn gäller i tre år och inte i fem år som är giltighetstiden för vuxna. 

När får jag tillbaka passet?

Passet skickas tillsammans med färdhandlingarna (i de fall där vi begärt att få in ditt pass) som rekommenderat brev ca 10 dagar innan avresan. Du kan också komma förbi och hämta passet i vår butik på Hornsbruksgatan 19 i Stockholm. OBS! Om du vill hämta ut ditt pass tidigare så måste du alltid meddela Kinaresor i förväg.

Hur är vädret när jag reser?

Det råder stora variationer i klimatförhållandena mellan våra resmål. Läs mer under "Väder och klimat"

Hur lång tid tar flygresan?

Flygresan från Stockholm, Köpenhamn eller Helsingfors till Peking, Shanghai eller Hong Kong varierar mellan 7-10 timmar. På grund av luftströmmarnas riktning kan hemresan ibland ta några timmar längre än utresan. Flygresan till Indokina tar i allmänhet ca 12-15 timmar beroende på destination och flygbolag. På våra resor flyger vi med renommerade flygbolag såsom SAS, Finnair, Qatar Airways, Thai Airways och Air China. De flesta flygbolagen med kan erbjuda anslutningar från Stockholm, Göteborg samt Köpenhamn, och i vissa fall även andra orter i Norden. Vilket flygbolag och flygtider som gäller står angivet under respektive resa.

Hur mycket bagage får jag ha med mig?

Hur mycket incheckat bagage och handbagage man får ha med sig på flyget varierar mellan flygbolagen. För ekonomiklass gäller oftast 20-23 kg för incheckat bagage, och 7-8 kg för handbagage. Observera att vissa flygbolag endast tillåter ett kolli som incheckat bagage. Information om vad som gäller din resa medföljer i informationsmaterialet som medföljer bokningsbekräftelsen. Du kan även läsa mer om bagage på respektive flygbolags hemsida.

Hur växlar jag pengar?

Det är alltid bra att ha med sig lite pengar i lokala valutan (eller USD/Euro i berörda fall) som räcker de första dagarna på resan. Man kan växla pengar på växlingskontor i Sverige, men det går också bra att ta ut pengar i bankomat på många av våra destinationer. Bankomater hos de stora bankerna brukar kunna ta emot både Mastercard och Visa. På de flesta större hotell kan man också växla in dollar och euro. Vilket som är bäst för just din resa framgår i den information du vår i samband med bokning. Du kan också besöka ditt korts hemsida. Där finns en ATM-locator som talar om var i Sydostasiens städer det finns automater.

Måste jag vaccinera mig?

Inför avresan bör du alltid rådgöra med läkare eller vaccinationscentral och kontrollera vilka vaccinationer som rekommenderas. Råden varierar beroende på vilken typ av resa du ska göra. Generellt sett gäller att alltid ha grundskyddet aktuellt: polio, stelkramp och difteri samt Havrix eller Twinrix (mot Hepatit A och B).

Kan jag förlänga resan?

Ja, de flesta resor går att förlänga, det framgår av informationen där resan publiceras. Önskemål om förlängning av resan måste göras redan då resan bokas. 

Kan jag köpa Tax Free på flygplatsen?

Bestämmelserna för Tax Free är olika på utresa och hemresa. Viktigt att komma ihåg är att om du på hemresan mellanlandar i något europeiskt land (t ex i Helsingfors eller Köpenhamn) så kan du köpa Tax Free på avreseflygplatsen under förutsättning att du får det förseglat i en plastpåse. Läs mer om Tax Free hos Transportstyrelsen

Är magsjuka vanligt?

Nej, magsjuka är faktiskt väldigt ovanligt på våra resor. Maten är generellt mycket bra och den hygieniska standarden på de restauranger vi använder är hög.

Är förkylning vanligt?

En vanlig förkylning är nog den vanligaste "åkomma" man kan råka ut för under en resa. Orsakas oftast av den ständiga temperaturväxling man utsätts för en het sommardag då man förflyttar sig mellan den varma utomhusmiljön och den alltför effektivt luftkonditionerade bussen, hotellobbyn eller restaurangen.

Svartlistade flygbolag

Läs mer på EU-kommissionen hemsida

Hur betalar jag resan?

Med den första bekräftelsen får du två inbetalningskort, ett för anmälningsavgiften och ett för slutbetalningen. Dessa används för betalning av resan. Du kommer inte få någon bekräftelse från oss på att anmälningsavgiften är betald. Betalning med kontokort, VISA eller MasterCard kan göras Online här på hemsidan och "Min bokning", ditt lösenord hittar du på din bokningsbekräftelse. 

När får jag färdhandlingarna?

Färdhandlingarna postas cirka 10 dagar innan avresa. Om du har lämnat in passet för visering så skickas det tillsammans med färdhandlingarna som rekommenderat brev.

Se alla våra resor till Kina och Indokina här »

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor. Ring oss på 08-54595200 eller maila draken@kinaresor.se

Varmt välkommen att höra av dig till oss på Kinaresor